Dostupnosť

Dostupnosť hradu

Cesta autom

Do vyhľadávania v navigácií zadajte Hrad Šariš parkovisko pre verejnosť.

Autom z Prešova smerom na Veľký Šariš a Sabinov. Za reštauráciou Šariš Park odbočiť doľava do mesta Veľký Šariš a ísť po hlavnej ceste, za kostolom sv. Jakuba a mestským úradom odbočiť doprava smer Medzany (stále hlavná cesta). V malom parčíku je aj veľká biela tabuľa smer hrad. Po ceste Vás budú navigovať aj turistické smerovníky na hrad. Pri kríži je odbočka v pravo, na parkovisko pod hradom. Odtiaľ už peši na hrad po spevnenej ceste po žltej turistickej značke, ktorá Vás vyvedie až hore na hrad. Cesta hore trvá normálnou chôdzou cca 40-45min bez zastávky. Prvá časť cesty je mierne stúpanie, takže cesta je príjemnou prechádzkou, po ktorej máte jedno odpočívadlo. Asi v strede je lokalita „Chyžka“ a drevený altánok, kde si môžete odpočinúť. Odtiaľ je už cesta viac strmšia a náročnejšia. Na mape zobrazená červenou a potom žltou farbou.

Autom z Malého Šariša, ak nechcete ísť z Prešova, tak tu máme cestu cez Malý Šariš. Od kostola Krista Kráľa, pôjdete stále po hlavnej ceste, až sa dostanete do katastrálnej oblasti Veľkého Šariša na ulicu Tulčícka. Po pravej strane je dom smútku a cintorín. Pokračujete po hlavnej ceste, pred mestským úradom odbočíte doľava, tu sa napojíte na cestu na parkovisko pod hradom označenú tabuľami.

Autom zo Sabinova. Tu môžete ísť rovno po hlavnej ceste smer na Prešov na križovatke odbočíte doprava, smer Veľký Šariš a postupujete ako po ceste na hrad z Prešova. Druhá možnosť je ísť zadnou cestou, tu však musíte odbočiť v Sabinove, ako je hlavná križovatka /smer LIDL/prejdete  cez dediny Ražňany, Ostrovany a Medzany, smer Veľký Šariš.  Už keď prejdete katastrálnu značku odbočíte v ľavo pri kríži a tak sa dostanete na parkovisko pod hradom.

Cesta vlakom

Sú dve možnosti:

V prvom prípade, keď vystúpite na stanici vo Veľkom Šariši , pôjdete po žltej turistickej značke, takže od stanice odbočíte doľava až prídete na hlavnú cestu potom odbočíte doprava (smerom od  železničného priecestia) a po hlavnej ceste pôjdete ďalej, prejdete popri potravinách COOP Jednota, po moste cez Torysu. Budete pokračovať popri kostole sv. Jakuba a za mestským úradom odbočíte doprava smerom na Medzany a budete pokračovať až na konečnú zastávku autobusu MHD, tu je veľká tabuľa smer na hrad, a odtiaľ ísť smerom k futbalovému ihrisku. Tu treba odbočiť v pravo, aby ste nešli po hlavnej ceste. Tiež je tu značenie, ktoré Vás nasmeruje na parkovisko pod hradom. Stále pokračujete po žltej turistickej značke. Na mape cesta zobrazená červenou farbou a potom napájajúca sa na žltú farbu.
Druhý variant, ktorým pôjdete pomedzi domy. V tomto prípade zabočíte od stanice doprava a hneď prvá odbočka doľava na ulicu Matice Slovenskej. Tu je orientačná tabuľa a cyklo chodník EuroVelo. Po tejto ulici pôjdete rovno, plynule  prejdete na ulicu Gardom a na jej zlome sa dáte doľava, na stĺpe je mala tabuľka smer hrad.. Prejdete popri cukrárenskej výrobe Dolce Vita. Na konci ulice zabočiť doprava, prejsť cez most nad Torysou a pokračovať po žltej turistickej značke. V tomto bode sa cesty schádzajú. Na mape zobrazená žltou farbou.

Cesta autobusom

V Prešove je treba nasadnúť na MHD č. 45 smer Veľký Šariš (kúpiť celosieťový lístok 30 minútový) a vystúpiť na konečnej zastávke Veľký Šariš ( názov zastávky). Tesne pred vystúpením z MHD je veľká tabula s červenou šípkou na hrad. Odtiaľ ísť po hlavnej ceste , zabočiť na prvej odbočke doprava smerom ku kolkárni a potom znova doľava, ešte pred vstupom do areálu futbalového ihriska. Pokračovať po tejto ceste smerom nahor. Za krížom odbočiť doprava. Takto sa dostanete na parkovisko pod hradom, kde sa napojíte na spevnenú cestu na hrad a treba sledovať žltú turistickú značku. Cesta od konečnej zastávky až na hrad trvá cca 55min – 1 hod a od parkoviska po hrad trvá normálnou chôdzou cca 40-45 min.
Ak pôjdete prímestskou dopravou (SAD) smer Medzany- Sabinov, alebo Medzany – Prešov, tak vystúpiť na zastávke Veľký Šariš, pod hradom. Ocitnete sa pri kríži, ktorý je na odbočke smerom k parkovisku pod hradom a odtiaľ spevnenou cestou po žltej turistickej značke smerom na hrad. Obe trasy sú zobrazené na mape žltou farbou, červená bodka znázorňuje polohy oboch zastávok.

Prechádzka od parkoviska pod hradom

Na parkovisku pod hradom je umiestnená veľká informačná tabuľa zobrazujúca cestu na hrad od parkoviska, ktorú stráži socha rytiera. Taktiež je tam tabuľa na ktorej máte návštevný poriadok. Popri ceste sú informačné tabule s faunou a flórou na hrade, lavičky a ohniská kde sa človek môže zastaviť a oddýchnuť si. Je ich 11 a určite sa Vám budú páčiť. Dozviete sa veľa nových informácii o hradnom kopci.